ROZBORY TEXTŮ

 

1. Epos o Gilgamešovi

     „ Nač to všechno bylo, Uršanábi ,“ naříkal Gilgameš, „ pro koho jsem se namáhal. Držel jsem v rukou nesmrtelný život a proklouzl mi mezi prsty jako vítr. Ničeho jsem nedosáhl.“

   I vydal se Gilgameš k městu Uruku. Po dvaceti dvou hodinách pojedli, po třiceti dvou hodinách ulehli. Zrána se vydali na pochod a vynořily se před ním hradby Uruku. Po dlouhé době uviděl Gilgameš zase uruckou hradbu, své dílo. Zármutek z něho opadával jako voda po zátopě. „ Jsem odsouzen k smrti jako každý člověk,“ řekl Uršanábimu, „ ale můj život se zachytil v mých skutcích. Nad mými skutky nevládne smrt.“

1.      Najdi přímou řeč. Jaké další druhy řeči znáš?

2.      Jaké jsou principy třídění slovních druhů?

3.      Jakou funkci mají číslovky a jak je dělíme?

4.      Najdi v textu všechny číslovky a urči jejich druh.

5.      Proveď rozbor podtržené věty a pojmenuj syntaktické vztahy.

6.      Zdůvodni pravopis vyznačených slov.

             

2. Život Konstantina - Cyrila 

     Císař shromáždiv sněm a povolav Konstantina filozofa, oznámil mu tuto věc a pravil : „ Vím, filozofe, že jsi zemdlen, ale je třeba, abys tam šel, neboť tuto věc nemůže nikdo vykonat tak jako ty.“ Filozof odpověděl : „ Ač jsem zemdlen a churav na těle, půjdu tam s radostí, mají-li knihy v svém jazyku.“ Císař mu pravil : „ Děd můj, i otec můj a mnozí jiní pátrali po tom, ale nenalezli toho. Kterak tedy to mohu já nalézti?“

1.      Najdi přechodníkové tvary. K jakému slovnímu druhu patří?

2.      Jaké druhy přechodníků znáš a jak se tvoří?

3.      K jakému slovnímu druhu patří vyznačená slova a o jaký tvar slova jde?

4.      Proveď rozbor podtrženého souvětí.

5.      Jaké první slovanské písmo a jazyk vytvořil Konstantin a jeho bratr?

6.      Do jaké skupiny jazyků lze zařadit daný jazyk? Jaký je původ vývoje této

         jazykové skupiny?

 

3. Jan Hus - Knížky o svatokupectví 

     Druhé muož býti farář svatokupcem, nutě lidi, aby dávali od křtu, od zpovědi, od pohřebu, od božieho těla, od svatého oleje, od oddávání manželuov, od třidcíti mší, od úvodu, a když nutí, nechtě zpoviedati, než aby na kostel nemocný prvé nětco odkázal.

Olej svatý také dráže prodávají nad jiný olej, a to ne pro jiné, než jest svatý: někde dva groše, někde 12 peněz a někde groš berú. Pak za třidcíti mší obecně třidceti grošóv berú….

1.      Charakterizuj soustavu českých hlásek.

2.      Jak se měnil hláskový systém ve 14. – 16. století? Dolož na ukázce.

3.      K jakému slovnímu druhu patří vyznačená slova a jak se dělí?

4.      Jakým slovním druhem je slovo – berú?

5.      Převeď dané slovo do nové češtiny a urči všechny jeho mluvnické kategorie.

6.      Co znamená slovo – svatokupectví?   

 

 4. Alois Bejblík – Shakespearův svět

     William Shakespeare se narodil ve Stratfordu nad Avonou roku 1564 a v tomto malém městečku strávil dětství a vlastně i jinošství. Mnoho toho o něm z té doby nevíme. Jeho otec tu zastával různé městské úřady, ale když bylo Williamovi asi čtrnáct let, začal se otec veřejného života stranit. Vyráběl kožené rukavice, obchodoval s vlnou a také vlastnil nějaké pozemky. Měl celkem osm dětí. Williama Shakespeara pokřtili v kostele sv. Trojice dne 26. dubna a další zachovaný doklad o něm prozrazuje, že se ve svých osmnácti letech oženil s jistou Annou Hathawayovou, s níž měl tři děti, dceru Zuzanu a dvojčata Hamneta a Juditu.

1.      K jakému slohovému útvaru lze přiřadit ukázku? K jakým stylům lze daný

         útvar přiřadit?

2.      Charakterizuj další slohové útvary daných stylů.

3.      Výslovnost uváděných anglických slov zjistíme ve slovníku. Jaké druhy

         slovníků znáš?

4.      Proveď rozbor podtrženého souvětí.   

5.      Vyskloňuj vyznačené spojení slov.

6.      Podle kterého vzoru se skloňuje slovo – dítě, děti?

  

5. Moliére – Lakomec  ( 7.výstup )

Harpagon ( vbíhaje bez klobouku, křičí už ze zahrady ) :

         Zloděj! Vrah! Loupežník! Chyťte ho! Chyťte ho! Ó spravedlnosti! Spravedlivé nebe! Jsem ztracen! Jsem zničen! Zabili ! Ukradli mně peníze! Kdo to může být? Kam se poděl? Kde vězí? Kde se schoval? Co podniknout, abych ho dopadl? Kam se      rozběhnou? Není snad tam? Nebo tady? Kdo je to? Stůj! (Chytaje sám sebe za ruku .) Vrať mi mé peníze, taškáři…Ach, to      jsem já. Už se mi z toho plete rozum, a já nevím, kdo jsem, kde jsem a co dělám. Achich! Mé milé peníze! Mé chudinky     penízky! Oloupili o vás, vy moji hodní přátelé…

1.      Urči a charakterizuj literární žánr ukázky. Jaké jsou druhy tohoto žánru?

2.      Co je to monolog? Je v ukázce obsažen? Hlavní postava se stala symbolem

         jedné lidské vlastnosti, které?

3.      K jakému slovnímu druhu patří vyznačená slova a jak se dělí?

4.      Urči pád vyznačených slov, odůvodni pravopis. Jak zní 1. pád ?

5.      Proveď rozbor podtržené věty a pojmenuj syntaktické vztahy.

6.      Jak dělíme věty podle postoje mluvčího a podle složení? Dolož na ukázce.

 

6. František Müller – Čeština-jazyk líbezný

     Ten den měl jsem trable v zaměstnání, tak jsem pospíchal domů. Trend mých myšlenek byl zaměřen na optimální realizaci komplexní rekreace, kterou jsem promyslel z různých aspektů. Jen na moment jsem zaskočil do Prioru a do snack baru. Doma jsem odhodil čepici s kšiltem, svlékl blejzr a rifle. Konkrétně jsem toužil po pop-music. Nalil jsem si džus a sedl k rádiu. Měli jsme širokou paletu a bohatý sortiment evergreenů a hitů.

1.      Jakým způsobem obohacujeme slovní zásobu? K jakému způsobu obohacování

         slovní zásoby patří vyznačená slova? Vysvětli daný způsob.

2.      Pokus se nahradit všechna vyznačená slova českými výrazy.

3.      Slova – optimální, komplexní – užij v jiném slovním spojení. K jakému

         slovnímu druhu tato slova patří? Charakterizuj tento slovní druh.

4.      Od daných slov ještě vytvoř podstatná jména.

5.      Proveď rozbor podtržené věty a pojmenuj syntaktické vztahy.

6.      Co přivedlo autora k napsání článku? Jaký je tvůj názor na užívání cizích slov?

  

7. Karel Hynek Mácha – Máj

Byl pozdní večer – první máj,

večerní máj – byl lásky čas.

Hrdliččin zval ku lásce hlas,

kde borový zaváněl háj.

O lásce šeptal tichý mech;

květoucí strom lhal lásky žel,

svou lásku slavík růži pěl,

růžinu jevil vonný vzdech.

Jezero hladké v křovích stinných

zvučelo temně tajný bol,

břeh je objímal kol a kol;

a slunce jasná světů jiných

bloudila blankytnými pásky,

planoucí tam co slzy lásky.

1.      Co je to metafora? Najdi ji v ukázce.

2.      Co je to rým a jaké druhy rýmu rozlišujeme? Urči rým v ukázce. Co způsobuje

         hudebnost veršů?

3.      Zdůvodni psaní a výslovnost vyznačených slov. Jaké jsou hlavní zásady

         spisovné výslovnosti?

4.      Jak dělíme slovní zásobu z hlediska stylistického? K jaké skupině slov přiřadíš

         podtržená slova?

5.      Jakým slovním druhem mohou být poslední podtržená slova? Užij je ve větě.

6.      V ukázce najdi předložky.

 

8. Honoré de Balzac – Otec Goriot

     Otec Goriot, stařec asi dvaašedesátiletý, uchýlil se k paní Vauquerové…najal si zde byt. Paní Vauquerová poněkud upravila tři pokoje tohoto bytu…Otec Goriot přišel s dobře zásobeným šatníkem…Byl zpravidla oblečen v chrpově modré šaty, každý den si bral bílou pikovou vestu, pod níž se kolíbalo jeho hruškovitě vystupující břicho. Na něm se klenul těžký zlatý řetěz, zdobený přívěsky. Jeho tabatěrka, rovněž zlatá, obsahovala medailón s kadeřemi, které zdánlivě napovídaly možnost jeho milostných pletek.

1.      Jaký slohový útvar připomíná ukázka? Jaké jsou charakteristické znaky

         tohoto útvaru?

2.      Jaké druhy tohoto slohového útvaru znáš a k jakým stylů je lze přiřadit?

3.      Urči slovní druhy vyznačených slov. Charakterizuj tyto slovní druhy.

4.      Převeď do jiné psané podoby slovo – dvaašedesátiletý.

5.      Vysvětli význam slov – tabatěrka, medailón. Které z těchto slov je mnohoznačné?

6.      Proveď rozbor podtrženého souvětí.

 

9. Vítězslav Hálek – Na statku a v chaloupce

     ... Za chvíli řekl Jíra: „ Pantáto, dejte nám tu chaloupku, o nic na světě jsem vás neprosil a prosit nebudu.“ Sedlák si již neutíral slzy, ale ještě více se hněval. „ Hrdý pasáku,“ pravil, „ ostatek bys nestál a o chaloupku prosíš? Myslíš, že ti dám dceru do chaloupky? Raději chaloupku rozbořím, aby nebylo po ní památky.“

    Tu byl Jíra nesmírně roztrpčen a řekl: „ Hrdý sedláku, který myslíte, že od vašeho statku jest všeho na světě počátek! Co jest ten váš statek?“ V chaloupce ,“ odpovídal Jíra s horlivostí, „bude nám lépe než tady ve statku…“

1.      Jak rozlišujeme řeč postav v uměleckém textu?

2.      Jaké řeči je užito v ukázce? Jakou funkci plní v ukázce? Převeď podtrženou

         řeč do jiné řeči.

3.      K jakému slovnímu druhu patří vyznačená slova a jak se dělí? 

4.      Urči pád vyznačených slov. Jaké jiné slovo se vyskytuje v různých pádech?

         Jaké další mluvnické kategorie lze určit u těchto slov?

5.      Vyskloňuj v jednotném i množném čísle slovo – pantáta. Urči mluvnické kategorie.

6.      Proveď rozbor prvního podtrženého souvětí.

  

10. Alois Jirásek – Proti všem

     Vtom se ozval zvon. Zvonil k šturmu; zvonili u sv. Jindřicha a na Staroměstské radnici. Temný hluk zaléhal z těch stran, hluk a hřmot zástupů. Ženy vstávaly ze zaprášené dlažby, umlkaly v pláči, naslouchaly, ale vykřikovaly zas a bědovaly, když od Horské brány hnal se opět jakýs muž bez čapky, až vlasy vlály za ním, a křičel: „ Pomoc! Pomoc!“Od sv. Jindřicha kráčel Senným trhem vysoký kněz, prostovlasý, nesa svátost v proštípí…

1.      K jakému slohovému útvaru lze přiřadit ukázku? Charakterizuj tento slohový útvar.

2.      Do jakého stylu patří ukázka? Jaké další základní styly znáš?

3.      Kterého kompozičního postupu je v ukázce užito a jaké další druhy

         slohových postupů znáš?

4.      Zdůvodni psaní vyznačených slov. K jakému slovnímu druhu slova přiřadíš?

5.      Charakterizuj slovní druh podtržených slov. Pokus se vysvětlit jejich

         funkci v ukázce.

6.      Urči mluvnické kategorie u slova – hnal.

 

11. Fráňa Šrámek – Stříbrný vítr

     Ratkin se náhle zastavil a uchopil Malkuse za ruku. „ Pojď!“ „ Kam?“ „ Na luka!“ Oběma se náhle rozsvítilo v očích. Cosi široce rozlehlého a šťavnatého zamávalo jim vstříc a rozšířilo zpěvně prsa. Podívali se na sebe a museli propuknout v smích, jak bláznivě jim svítily oči.

   Tady na nich ležel nyní stín, louky se zazmítaly v chladném nepokojném šeru. Ale nahoře před nimi na návrších náhle všecko zasvítilo, domečky, domečky jakési bílé a kalužinky zbylé po sněhu, všechno se tam vzňalo bílým plápolem, vítr prudčeji zadul, a onen jas nyní letěl sem k nim…

1.      Vysvětli skloňování a význam vyznačených slov.

2.      Proveď rozbor podtrženého souvětí.

3.      V textu najdi slova citově zabarvená. Jak dělíme slovní zásobu

         z hlediska stylistického?

4.      Ve druhém odstavci vyhledej příslovce a zájmena. Jaký je rozdíl mezi

         těmito slovními druhy?

5.      Do jakého stylu lze zařadit úryvek? Charakterizuj daný styl.

6.      Najdi některá pojmenování – personifikaci, epiteton, metaforu.

 

12. George Bernard Shaw – Pygmalion  ( II. jednání ) 

Higgins : Odříkejte abecedu.

Líza : Abecedu já umim. Si myslíte, že neumim nic? Nemusíte mi mučit jako ňákýho haranta.

Higgins ( zahřmí ) : Odříkejte abecedu!

Líza : Dyž teda myslíte – É, boé, coé, doé..

Higgins ( zařve jako poraněný lev ) : Dost! Slyšel jste, Pickeringu?….

Líza ( téměř v slzách ) : Dyž to řikám. É, boé, coé..

Líza : Opravdu to neříkám proto, že jste za mne platil šaty. Vím, že pokud jde o peníze, jste velkorysý ke každému. Ale od vás jsem se naučila opravdu vybranému chování; a to přece dělá dámu. Můžete si představit, že to nebylo pro mne nic snadného, protože jsem měla stále před očima také příklad profesora Higginse.

1.      K jakému literárnímu žánru zařadíš ukázku? Jaké jsou druhy tohoto žánru?

2.      Jak označujeme podtržené výrazy v daném žánru – v první části ukázky?

3.      Čím se liší mluva Lízy v první a druhé ukázce? Jak bys charakterizoval její 

         slovní zásobu?

4.      Jaké jsou hlavní zásady spisovné výslovnosti?

5.      Vysvětli pojem syntax. Čím se tato oblast mluvnice zabývá?

6.      Proveď rozbor podtrženého souvětí.

  

13. Vítězslav Nezval – Edison ( II.zpěv )

Jednou k večeru se vracel rychlovlak

mezi Kanadou a mezi Michiganem

po plošině kráčel mladý průvodčí

čapkou nasazenou těsně do očí

bylo tu však něco krásného co drtí

odvaha a radost z života i smrti

….

Jeho otec krejčí švec a drvoštěp

kupec s obilím měl chatrč půdu sklep

s věčnou touhou po vlasti a smutkem mládí

Já jsem býval také v dětství hrdina

já jsem čítal také knihy Darwina

já jsem si hrál také vážněji nežli jiní

… 

1.        Kdo to byl Edison? Čím byl Edisonův otec a jakými vlastnostmi

           ho básník charakterizuje? Pověděl nám také básník něco o sobě?

           Dolož na ukázce.

2.        Proč je báseň psána bez interpunkčních znamének?

3.        Najdi v ukázce příklady – enumerace, anafory.

4.        Co jsou synonyma? Vyznačená slova nahraď jinými synonymními výrazy.

5.        Jakým způsobem tvoříme slova? Vysvětli dané způsoby tvoření slov.

6.        Jakým způsobem vzniklo slovo – rychlovlak, průvodčí.

 

14. Jaroslav Hašek – Osudy dobrého vojáka Švejka

     ,, Švejku, rozčílil se nadporučík, „ještě jednou vám přikazuji, abyste mně nic nevykládal…Víte, Švejku, že vás dám zavřít?“

„ Poslušně hlásím, pane obrlajtnant, že to nevím,“ měkce řekl Švejk…

Švejku,“ řekl slavnostně, „ konečně přišel okamžik, kdy dostanete pár facek, jakých svět neviděl. Pročpak jste napadl toho plešatého pána?…“

„ Poslušně hlásím, pane obrlajtnant,“ ozval se Švejk, „ že já vůbec nikdy v životě jsem neměl toho nejmenšího úmyslu někoho urazit. Von vopravdu je celej pan Purkrábek, zástupce banky Slávie.“

1.        Najdi ustálené spojení ( frázi ) ve Švejkově řeči.

2.        Jaké vrstvy jazyka využívá Hašek v díle? Dolož na ukázce.

3.        Jaký slovní druh zastupují vyznačená slova? Jaké mluvnické kategorie

           u nich určujeme?

4.        V jakém pádě jsou podtržené výrazy a jaký význam splňují ve větě?

5.        Co jsou antonyma a synonyma? K vyznačeným slovům řekni antonyma

           a synonyma.

6.        Vystupňuj tvary od slov – měkce, nejmenšího. K jakému slovnímu druhu

           tato slova patří? Charakterizuj dané slovní druhy.

  

15. Karel Čapek – Válka s mloky

     ANGLIE SE UZAVÍRÁ MLOKŮM

(Reuter) Na dotaz člena Dolní sněmovny, Mr.J.Leedse, odpověděl dnes sir Samuel Mandeville, že vláda Jeho Veličenstva uzavřela kanál Suezský pro veškeré transporty Mloků; dále že nehodlá připustit, aby jediný Mlok byl zaměstnán na pobřeží nebo ve svrchovaných vodách britských ostrovů. Důvodem k tomuto opatření, prohlásil sir Samuel, je jednak bezpečnost britských ostrovů, jednak platnost starých zákonů a smluv o potírání obchodu s otroky.

1.        Za jaké mezinárodní situace vzniklo dílo a vysvětli jeho symbolický název.

2.        K jakému stylu a slohovému útvaru lze zařadit ukázku? Charakterizuj je.

           Jaké další slohové útvary bys zařadil k danému stylu?

3.        Zdůvodni psaní velkých písmen. K jakým slovním druhům bys slova zařadil?

           Charakterizuj tyto slovní druhy.

4.        Vytvoř infinitiv vyznačených slov. O jaký slovní druh se jedná a jaké mluvnické

           kategorie určujeme u tohoto druhu?

5.        Vytvoř všechny přechodníkové tvary od slova – nehodlá.

6.        Proveď rozbor podtržené věty a pojmenuj syntaktické vztahy.

 

16. Alois a Vilém Mrštíkové – Maryša ( Výstup šestý ) 

Maryša ( zastaví se na prahu druhé světnice, ohlídne se za sebe a spočine pohledem na stařence. Chvíli na ni hledí, pak jde    k ní, poklekne a vezme ji důvěrně za ruku ): Babičko zlatá! Co vy temu říkáte?

Babička : Eno ( povzdychne si a ohlíží se po dveřích, neposlouchá-li někdo. Po delší chvíli zvolna, slovo za slovem, mezi každou větou přestávka, tónem přímým, rovným, klidným, beze vší třaslavosti v řeči ) Já su sama nad tém   hlópa. Bévá temu tak aji tak. Je to s tebó, dceruško, zlýA potom si myslím, máš-li Františka ráda, už je ti to jedno. Jemu tě nedajó…jednó se vdát musíš.

1.        Jak nazýváme text v divadelní hře psaný v závorkách a text psaný volně?

           Jaký je základní rozdíl mezi těmito texty v dané ukázce?

2.        Čím se zabývá dialektologie a co je dialekt?

3.        Jaké druhy dialektů znáš? K určení použij mapku.

4.        Znáš základní typické znaky některých dialektů? Kterého dialektu

           je použito v ukázce?

5.        Jak bys charakterizoval slovní zásobu po stránce stylistické a kam bys

           zařadil dialekt?

6.        Proveď rozbor podtrženého souvětí a urči všechny větné členy.

 

17. Alexandr Solženicyn – Jeden den Ivana Děnisoviče

     Kilgis říká své partě: „ Tak, děti, koukejte ty truhlíky dodělat.“ „ Nemám jim s tím pomoct?“ říká si Šuchov sám o práci.

„ Pomozte,“ přikývne Pavlo. V tu chvíli přinesli chlapi velkou nádrž….Slyšeli od kohosi, že prý už je dvanáct hodin.

„ Určitě už bude dvanáct,“ prohlásil i Šuchov. „ Sluníčko už je na vršku.“ „ Když je na vršku,“ ozval se kapitán, „ tak to znamená, že není dvanáct, ale jedna.“ „ Jak to,“ užasl Šuchov. „ To přece věděli už naši dědkové, že slunko stojí na vršku v poledne.“

1.        Co je to řeč přímá a nepřímá? Dolož na ukázce.

2.        V ukázce najdi citově zabarvená slova a nahraď je neutrálními výrazy.

3.        Co jsou slova jednoznačná a mnohoznačná? Najdi v ukázce příklady

           mnohoznačných slov.

4.        Jaký význam mají vyznačená slova v ukázce. Nahraď je jinými pojmy.

5.        Vysvětli pojem syntax. Čím se tato oblast mluvnice zabývá?

6.        Proveď rozbor podtrženého souvětí a urči všechny větné členy.

  

18. Josef Kainar – Stříhali dohola malého chlapečka ( Nové mýty )

Stříhali dohola malého chlapečka

Kadeře padaly k zemi a zmíraly

Kadeře padaly jak růže do hrobu

Železná židle se otáčela

.........

Šedaví pánové v zrcadle kolem stěn

Jenom se dívali Jenom se dívali

Že už je chlapeček chycen a obelstěn

V té bílé zástěře kolem krku

....... 

Jeden z nich Kulhavý učitel na cello

Zasmál se nahlas A všichni se pohnuli

Zasmál se nahlas A ono to zaznělo

Jako kus masa když pleskne o zem

1.        V ukázce najdi – personifikaci, přirovnání, anaforu, epizeuxis.

2.        Co je to strofa a verš? Z kolika veršů se skládá 1 strofa ukázky?

3.        Co je to rým? Jak je uplatněn v ukázce a jak by se onačilo rýmové schéma?

4.        Zdůvodni psaní vyznačených slov.

5.        K jakým slovním druhům patří tato vyznačená slova? Charakterizuj dané druhy.

6.        Proveď rozbor podtrženého verše a pojmenuj syntaktické vztahy.

 

19. Jan Otčenášek – Romeo, Julie a tma

     „ Nezdá se ti,“ ozval se konečně otec, „ že jdeš trochu pozdě? Nechtěl bys nám to vysvětlit? Víš, že maminka i já máme o tebe starost.“…“ Nejsem přece malé dítě,“ ohradil se slabě. Krejčí vstal od stolu, nahrbený stářím, a obrátil se k němu zády. Mlčel a jeho zklamané mlčení bylo těžší, než kdyby se na Pavla vrhl a začal jej bít. „ Myslel jsem, že my dva si nelžeme…počkej, nepřerušuj mě! Pochop nás, chlapče! Je zlá doba….“

1.        Proč si autor pro napsání novely vybral název – Romeo, Julie a tma?

           Co tato tři slova symbolizují?

2.        V kterém jiném díle světové literatury se objevuje tento název či symbolika slov?

3.        Najdi v ukázce rozkazovací způsob. K jakému slovnímu druhu tato slova patří

           a jaké další mluvnické kategorie určujeme u tohoto slovního druhu?

4.        Vysvětli psaní slova – být – v souvislosti s psaním vyznačeného slova v ukázce.

           Najdi v ukázce slova, která takové dvojice mohou vytvářet.

           Jsou tyto dvojice homonymy?

5.        Co vyjadřují přídavná jména? Co je to stupňování přídavných jmen?

           Dolož na podtrženém výrazu.

6.        Obsahuje ukázka zdrobnělinu ( slovo citově zabarvené )?

           Pokud ano, dolož na ukázce.

       

20. Vladimír Neff – Sňatky z rozumu

     …Martin vzápětí vyšel z domu, oděn hrubou bavlněnou košilí, na prsou rozhalenou… V ruce držel baňatý kafáček, ozdobený pěkně malovanou růžičkou a zlatým ornamentem. Ve svém selském úboru, s rozcuchanými vlasy, prozářenými sluncem, byl mužnější, než jak vypadal v těsných šatech venkovského střihu, jež nosil k Bornovům. Dobře si všimla Valentina, a byl to postřeh příjemný jejímu srdci i jejím smyslům…

1.        Jakého slohového postupu je užito v ukázce? Jaké další slohové postupy znáš?

2.        Čím je docíleno takového postupu – jaké slovní druhy jsou využity?

3.        Do jakého stylu lze zařadit ukázku? Jaké další styly znáš?

4.        Charakterizuj slovní zásobu z hlediska stylistického. Kam bys zařadil

           vyznačená slova?

5.        Co jsou to synonyma? Podtržená slova nahraď synonymy.

6.        Najdi v textu předložky. Jak dělíme předložky a jakou funkci plní?

 

21. Josef Topol – Hlasy ptáků   ( 5.výstup ) 

Mistr : Byl jsem kus dobytka.

Anna : To vám řekli vaši synové?

Mistr : Telata. Nevděčníci. Co tebe u mne drželo? Takových let!

Anna : S vámi jsem věděla, na čem jsem. U jiného abych se bála, co mi vyvede.

Mistr : Dům po mně nechceš?

Anna : Zbláznil jste se? Jen ty podlahy. Co jsme se na nich naklekala. Těch oken. Co hadrů na ně zařvalo.

Mistr : Všecko pozavíráš, usadíš se v jedné světnici, Bert se postará o zahradu…

1.          Jak rozlišujeme věty podle složení a podle postoje mluvčího? Dolož na ukázce.

2.          Jak rozlišujeme řeč postav. Co je to monolog, vnitřní monolog a dialog?

3.          Jaký význam má vyznačené slovo v ukázce? Nahraď ho jiným výrazem.

4.          V textu se vyskytují zájmena – urči tento slovní druh a jednotlivá

             zájmena zařaď.

5.          Urči vid u sloves – naklekala, řekli, drželo, pozavíráš.

6.          Proveď rozbor podtrženého souvětí. Jaké druhy souvětí, vět a poměry vět znáš?

 

22. Karel Kryl – Bratříčku, zavírej vrátka ( Kníška Karla Kryla )

Bratříčku nevzlykej                                       

to nejsou bubáci                             

Vždyť už jsi velikej                        

To jsou jen vojáci                           

Přijeli v hranatých                          

železných maringotkách                 

….            

Bratříčku nevzlykej    

neplýtvej slzami                        

Nadávky polykej                       

a šetři silami                               

Nesmíš mi vyčítat                      

jestliže nedojdeme

.... 

Prší a venku se setmělo

Tato noc nebude krátká

Beránka vlku se zachtělo

Bratříčku zavírej vrátka!

Zavírej vrátka!

….

1.        Jakou dějinnou událost ukázka připomíná? Kdo z ruských básníků a jakou básní

           také reagoval na danou událost?

2.        Jaké druhy rýmu znáš? Urči druh rýmu v ukázce. Proč je zvolen jednoduchý verš?

3.        Najdi v ukázce – metaforu, epanastrofu, alegorii.

4.        V ukázce se objevuje jeden nespisovný tvar. Jaký? Proč byl použit tento tvar?

5.        Jaký mluvnický tvar vyjadřují vyznačená slova? K jakému slovnímu druhu

           tato slova patří?

6.        Z podtrženého výrazu vytvoř rozkazovací a podmiňovací způsob pro 1. osobu

           čísla množného. Jaké další mluvnické kategorie můžeme určit u tohoto výrazu?

 

23. Michal Viewegh – Báječná léta pod psa

     „…Léčím si tam nervy. Nevěřila bys, jak to báječně uklidňuje! Než udělám jednu poličku, nevím o světě.“ „ Poličku!“ zvolala Kvidova matka pohrdavě. „ Sežeň si LSD. Na svět zapomeneš mnohem rychleji a aspoň to bude mít nějakou formu.“„ Copak LSD, ale zkus sehnat nějaké dřevo!“ Kvidův otec věděl, o čem mluví : Už dříve se mu do jeho sklepní dílny podařilo levně koupit starý draxl, soustruh poháněný šlapáním…

1.        Co symbolizuje název díla pro autora? ( dílo, film )

2.        Co znamená podtržený výraz? Setkal jsi se s touto tematikou v jiném,

           příhodnějším, díle české nebo světové literatury?

3.        Jaký význam má slovo v ukázce napsané „kurzívou“?

4.        K jakému slovnímu druhu patří vyznačená slova? Jakou funkci plní?

5.        K jakému stylu lze zařadit ukázku? Z čeho tak usuzuješ? Jaké další styly znáš?

6.        Jakým větným členem jsou slova potržená slova : 

             nervy, to, báječně, jednu ( v prvním odstavci ).

           Jaké další větné členy znáš a jaké syntaktické vztahy mezi nimi platí?

  

24. Jules Verne – Dvacet tisíc mil pod mořem

      Poděkoval jsme kapitánovi.........a přistoupil jsem k přihrádkám knihovny. Byly tam spousty knih o vědách, filozofii i o literatuře, psané ve všech jazycích. Spatřil jsem zde mistrovská díla starých i moderních autorů, vlastně vše, co nejkrásnějšího lidstvo vytvořilo v historii, v poezii, v románu i ve vědě, od Homéra po Victora Huga, od Rabelaise po George Sandovou. Ale hlavní část této knihovny tvořily knihy vědecké. Knihy o mechanice, balistice, hydrografii, meteorologii, zeměpise, geologii a jiné ...

1.      Z jakého jazyka byl přeložen román, z něhož je ukázka?

         Do jaké jazykové skupiny a jazykové rodiny bys zařadil daný jazyk?

2.      Jaké jméno bys doplnil místo teček – J.van Toch, Lemuel Gulliver, Nemo?

         K jakému dílu přiřadíš zbývající jména?

3.      Podle jakého vzoru se skloňují daná vlastní jména?

4.      K jakému slovnímu druhu přiřadíš podtržená slova? Charakterizuj daný slovní druh.

         Najdi tzv. třetí stupeň daného slovního druhu a vysvětli, co to znamená.

5.      Jaké znáš způsoby tvoření slov? Vysvětli. Jakým způsobem byla vytvořena

         zvýrazněná slova?

6.      Vysvětli význam daných slov. Nahraď slovo zeměpis cizím pojmem.

 

25. Zdena Salivarová – Honzlová

     „…Telegram na čtyři řádky, co slovo, to perla, to jedna finská valuta.

„ VAZENA SOUDRUZKO – UJMETE SE LASKAVE UKLIDU – PELIKANOVA ZEMRELA – HONZLOVA VAM PREDA NACINI A KLICE – FESTIVAL KRASNY " Přece nebudu brát peníze zadarmo a když nemáte ty klíče tak mi dejte svoje já sem budu chodit brzo ráno co bych tady dělala celej den vytopakzamknete…“ Neposlouchala jsem ji. Mlela stále totéž, klíčeklíče, jájájá důležitá, já soudruh řiditel já Bořík říkal ty klíče ratatatetatotammete já moje dcera….

1.        Jakou funkci plní vynechaná interpunkce v textu ( nejen v telegramu )

           a jakou funkci mají spojená slova?

2.        Jaká jsou pravidla psaní čárky ve větě jednoduché a v souvětí?

3.        Doplň čárky do vyznačené části textu a odůvodni.

4.        Najdi nespisovné výrazy. Slovo – mlela – nahraď slovem neutrálního významu.

5.        Proveď rozbor podtržené věty, urči druh věty podle složení, podle postoje

           mluvčího.

6.        Použij do dané věty záporný tvar slova – chtít – a vytvoř větu v čase přítomném,

           minulém, budoucím.

  

26. Peter Jilemnický – Kronika  ( Vítr se vrací )

     „ Kozlov!“ – predstavil sa jeden z partyzánov. „ Kozlov!“ – hovorí druhý. „ Kozlov!“ – opakuje tretí. Neviem prečo, ale musel som sa tomu smiať a súčasne sa ma začalo zmocňovať podozrenie, že naozaj žartujú.. Tým skör, keď sa za Kozlova vyhlásil ešte aj štvrtý a piatý. …týchto pät Kozlovcov je pät rodných bratov..

1.        Jaké období připomíná autor v ukázce?

2.        Vysvětli název díla. Jde o pravou kroniku? Vysvětli pojem – kronika. 

3.        Charakterizuj základní hláskové rozdíly mezi slovenštinou a češtinou.

           Dolož na ukázce.

4.        Přelož text do češtiny.

5.        Jakého vývojového původu jsou tyto dva jazyky? Do jaké jazykové skupiny patří?

6.        K jakému slovnímu druhu patří vyznačená slova? Jakou funkci plní a jak je dělíme?